Zorganizuj w swojej szkole Święto Matematyki.
Przykładowa realizacja:
Publiczne Gimnazjum - Rudziniec (link zewnętrzny).
Serdecznie dziękujemy wszytskim nauczycielom matematyki, którzy zorganizowali
Święto Matematyki w swoich szkołach. Jeśli Ty także zorganizowałeś Święto Matematyki
podziel się z nami swoimi doświadczeniami -
napisz do nas i podaj link do strony z Twoją realizacją.
Scenariusz Święta Matematyki
Dzisiaj obchodzimy w naszej szkole Dzień, no właśnie ... jaki? Dzień Kobiet?, Dzień Nauczyciela?, Dzień Dziecka?, nie, "Dzień Matematyki". Matematyka ma dzisiaj swoje święto. Witamy wszystkich przybyłych na naszą uroczystość, szczególnie pana dyrektora, panią dyrektor, wszystkich nauczycieli i was drogie koleżanki i koledzy.
Chcemy wam dzisiaj udowodnić, że matematyka, to nie tylko trudne zadania, "suche liczby" i abstrakcyjne figury, ale również znakomita zabawa i pasjonująca przygoda.
Obchody święta matematyki mają charakter konkursu między klasami.
Dwa zadania: wykonanie plakatu matematycznego i
rozwiązanie krzyżówki-gigant, mamy już za sobą. Za każde zadanie, a jest ich razem 6, klasa może zarobić 25 punktów, czyli razem można uzyskać 150 punktów.
Konkurencję będzie oceniało jury w składzie:... Każdy z jurorów ocenia indywidualnie dane zadanie i następnie punkty będą zsumowane. Czas między konkurencjami umilimy wam wierszami, piosenkami i dowcipami, oczywiście matematycznymi.
Wszyscy wiemy, że matematyka zajmuje szczególne miejsce wśród wszystkich nauk, uważana jest za "Królową nauk". Posłuchajmy wiersza "Królowa nauk" w wykonaniu Pauli i Moniki.
A teraz w piosence rapowej, Dorota i Paula przypomną wam wzory na pola wielokątów. Posłuchajcie.
Czas na pierwszą, nie licząc oczywiście plakatu i krzyżówki, konkurencję. Każda klasa przedstawi okrzyk matematyczny. Prosimy kolejno klasy pierwsze począwszy od a, b i tak dalej, następnie klasy drugie i na koniec trzecie.
Teraz wiersz "Bajka" w wykonaniu uczniów klasy Id, a potem 3 dowcipy.
Kolejne zadanie to prezentacja matematyka. Każda klasa zaprezentuje wylosowanego matematyka.
Zapraszamy na piosenkę i "Wierszyk o zerze".
Posłuchajmy i popatrzmy, jak każda z klas, w kolejnym zadaniu, zareklamuje matematykę.
Teraz odbędzie się konkurs "Skojarzenia". Każdą klasę reprezentować będzie dwoje uczniów: dziewczyna i chłopiec. Zapraszamy. My w tym czasie, posłuchamy dwóch dowcipów i wiersza "Miłość na korepetycjach".
Komisja podsumuje teraz wyniki konkursu, a my w tym czasie oddajemy głos uczniom,
którzy pod kierunkiem _ _ _ _ przygotowali dla nas program artystyczny.
Pora na podsumowanie konkursu.
Punkty programu
- Wiersze, piosenka:
- wiersz "Bajka",
- wiersz "Królowa nauk",
- parafraza utworu Szekspira "Matematyka da się lubić",
- "Wierszyk o zerze",
- "Miłość na korepetycjach",
- piosenka rapowa.
- Dowcipy matematyczne.
- Każda klas przygotowuje okrzyk matematyczny.
- Każda klasa przygotowuje reklamę matematyki (1-2 min).
- Każda klasa rozwiązuje krzyżówkę matematyczną.
- Każda klasa wykonuje plakat, o tematyce matematycznej.
- Każda klasa prezentuje (w dowolnej formie) wylosowanego wcześniej matematyka (od 2 do 2,5 min).
Uwaga: Wiersze potrzebne na Święto Matematyki znajdziesz tutaj.
Punktacja za Krzyżówkę Gigant
Przedział liczbowy haseł | Liczba punktów |
0-2 | 0 |
3-7 | 1 |
8-12 | 2 |
13-17 | 3 |
18-22 | 4 |
23-27 | 5 |
28-32 | 6 |
33-37 | 7 |
38-42 | 8 |
43-47 | 9 |
48-52 | 10 |
53-57 | 11 |
58-62 | 12 |
63-67 | 13 |
68-72 | 14 |
73-77 | 15 |
78-82 | 16 |
83-87 | 17 |
88-92 | 18 |
93-97 | 19 |
98-102 | 20 |
103-107 | 21 |
Za poprawnie wpisane hasło końcowe-rozwiązanie klasa otrzymuje dodatkowo 4 punkty, bez względu na liczbę odgadniętych wyrazów.
Razem za krzyżówkę można otrzymać 25 punktów
Krzyżówka Gigant
Zadania dla klas
Uwaga: Każda klasa przygotowuje wszystkie zadania. Każde zadanie będzie punktowane.
ZAD. 1 OKRZYK MATEMATYCZNY
Należy przygotować okrzyk o treści matematycznej.
Okrzyk przedstawić może jedna osoba, zespół lub cała klasa.
Termin realizacji: 19.03.2009 r.
ZAD. 2 REKLAMA MATEMATYKI
W ciągu 1,5-2 minut należy zareklamować matematykę.
Reklamę matematyki, w dowolnej formie, może zaprezentować jedna osoba, zespół lub cała klasa.
Termin realizacji: 19.03.2009 r.
ZAD. 3 ROZWIĄZANIE KRZYŻÓWKI MATEMATYCZNEJ
Każda klasa otrzyma taką samą krzyżówkę, rozwiązuje ją cała klasa.
Można przygotować sobie słowniki, encyklopedie, itp.
W czasie rozwiązywania krzyżówki nikomu nie wolno opuszczać klasy i konsultować się z kimkolwiek.
Wychowawca może pomagać. Klasy, których wychowawcą jest nauczyciel matematyki,
na czas rozwiązywania krzyżówki będą miały przydzielonego innego nauczyciela.
Termin realizacji: 19.03.2009 r.
ZAD. 4 PLAKAT MATEMATYCZNY
Każda klasa wykonuje plakat matematyczny, temat plakatu dowolny.
Dozwolone są wszystkie środki artystyczne.
Plakat należy dostarczyć najpóźniej do dnia 17 marca 2009 roku, do któregoś z nauczycieli matematyki.
Termin realizacji: 17.03.2009 r.
ZAD. 5 PREZENTACJA WYBITNEGO MATEMATYKA
W ciągu 2-2,5 minut, należy zaprezentować, w dowolnej formie, wylosowanego wcześniej matematyka.
Prezentacji może dokonać jedna osoba, zespół lub cała klasa.
Termin realizacji: 19.03.2009 r.
Źródła:
- Poczet wielkich matematyków, pod redakcją Wł. Krysickiego,
- Internet.
Matematyków losujemy spośród:
- Tales z Miletu,
- Pitagoras z Samos,
- Euklides,
- Archimedes,
- Heron z Aleksandrii,
- Diofantos,
- Mikołaj Kopernik,
- René Descartes (Kartezjusz),
- Gottfried Leibniz,
- Izaak Newton,
- Leonard Euler,
- Carl Friedrich Gauss,
- Augustin Louis Cauchy.
ZAD. 6 KONKURS "SKOJARZENIA"
Każda klasa typuje jedną dziewczynkę i jednego chłopca do konkursu "Skojarzenia".
Wybraną parę należy zgłosić najpóźniej do 18.03.2009, do swojego nauczyciela matematyki.
Konkurs odbędzie się w dniu Święta Matematyki.
Życzymy powodzenia
Konkurs "Skojarzenia"
Do danego hasła dopisz odpowiednie pojęcie matematyczne.
Lp. | Hasło | Pojęcie matematyczne |
1. | Egipski lub bermudzki | |
2. | Kryształowa u wróżki | |
3. | Najczęściej w bucie | |
4. | Rekwizyt Amora | |
5. | Potrzebne jak piąte u wozu | |
6. | Ryżowe lub magnetyczne | |
7. | Ostatnia baśń | |
8. | Akrobatyczny czworokąt | |
9. | Serialowa jednostka | |
10. | Wyrównuje drogi | |
11. | Ostatnia na wyścigach | |
12. | Uniwersalna grupa krwi | |
13. | Jesienią na polach | |
14. | Usługowy, na prostej | |
15. | Ślady dwuśladu | |
16. | 100 kg ziemniaków | |
17. | Dobrze go pamiętać i naśladować | |
18. | Czubek drzewa | |
19. | Wcielił się w piramidę | |
20. | Stoi tam miotła | |
21. | On i ona | |
22. | Podziwu godna liczba (cytat z wiersza Wisławy Szymborskiej) | |
23. | Lubią go politycy | |
24. | Narysowany w zeszycie nie świeci | |
25. | Zaręczynowy na palcu | |
Odpowiedzi:
- Egipski lub bermudzki (TRÓJKĄT)
- Kryształowa u wróżki (KULA)
- Najczęściej w bucie (STOPA)
- Rekwizyt Amora (ŁUK)
- Potrzebne jak piąte u wozu (KOŁO)
- Ryżowe lub magnetyczne (POLE)
- Ostatnia baśń (1001-sza)
- Akrobatyczny czworokąt (TRAPEZ)
- Serialowa jednostka (ODCINEK)
- Wyrównuje drogi (WALEC)
- Ostatnia na wyścigach (PROSTA)
- Uniwersalna grupa krwi (ZERO)
- Jesienią na polach (ZBIÓR)
- Usługowy, na prostej (PUNKT)
- Ślady dwuśladu (RÓWNOLEGŁE)
- 100 kg ziemniaków (METR)
- Dobrze go pamiętać i naśladować (WZÓR)
- Czubek drzewa (WIERZCHOŁEK)
- Wcielił się w piramidę (OSTROSŁUP)
- Stoi tam miotła (KĄT)
- On i ona (PARA)
- Podziwu godna liczba (cytat z wiersza Wisławy Szymborskiej) (PI)
- Lubią go politycy (UKŁAD)
- Narysowany w zeszycie nie świeci (PROMIEŃ)
- Zaręczynowy na palcu (PIERŚCIEŃ)
|